Werkvorm: samenwerkendDoelgroep(en): Groep 1Groep 2
Vaardigheden
Zelfregulering
Omschrijving
Alle kleuters kiezen tijdens het speelwerken voor een hoek. Vier kleuters kiezen voor de huishoek. Dit is het huis van oma waar veel verschillende dieren en knuffels wonen. In het asiel (de speelhoek) gaan Pompom en Loeloe een dier uitzoeken voor Loeloe. Voordat ze starten met spelen, maken de kleuters (eerst onder begeleiding van de leerkracht en later zelfstandig) onderling afspraken. In het vooraf plannen zit de waarde van het spel. Wie is de Pompom? En wie Loeloe? Welke materialen hebben we nodig? Wat gaat er gebeuren? Bij het plannen van het rollenspel sturen de kleuters elkaar: kleuters vertellen elkaar wat ze in een bepaald scenario kunnen of moeten doen. Kleuters leren zich flexibel aan te passen aan nieuwe spelideeën van medekleuters, omdat het spel misschien niet volledig overeenkomt met hun eigen ideeën of wensen.
Toepassing
Als voorbeeld: Jules heeft de rol van Pompom gekozen. Plots gaat Jules spelen dat hij oma is. Andere kinderen spreken hem aan op het feit dat hij uit zijn rol valt. Hij gaat kijken op de tekening met de rolverdeling en het vooraf bepaalde spelscenario. “Oh ja, ik was de Pompom”. Bouw de begeleiding als leerkracht steeds meer af.
BRON: Uit: Schatkist editie 3, totaalaanbod voor kleutersMEDIA DOWNLOADS: 16rolpictos_schatkist.pdf